Bilkostnadene dine avhenger naturligvis av mange faktorer, men det er ikke uvanlig at de kommer opp i rundt 10 000 kroner per måned.
Her går vi igjennom de største og vanligste bilutgiftene, før vi ser på hva som kan gjøres for å spare penger.
Se hvilke bensinkort vi anbefaler.
Årlige bilkostnader varierer veldig alt ettersom hvilken undersøkelse vi ser på, i tillegg til individuelle forskjeller for hver bileier. For eksempel viser en undersøkelse fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) fra 2009 at vi i gjennomsnitt bruker omtrent 85 000 kroner per år på en familiebil, mens andre undersøkelser viser tall opp mot og over 100 000 kroner per år.
Hvor mye du kan spare avhenger av mange faktorer, men sannsynligvis vil du kunne kutte tusenvis av kroner i året ved å gjøre noen kloke valg.
Dette er de største bilkostnadene
- Finanskostnader – De fleste låner penger for å kjøpe bil, og får dermed kostnader i form av renter og gebyrer. Et billån strekker seg gjerne mellom 5 og 12 år, og rentekostnadene blir i alle tilfeller betydelige, selv om dagens rentenivå er lavt. I tillegg må man ta med i beregningen av kostnader det potensielle tapet du får dersom du i stedet hadde investert egenkapitalen i noe som ga avkastning. Minimumstallet her vil være det som tilsvarer det du ville fått i innskuddsrenter om du lot pengene stå på konto.
- Verditap – den største utgiften ved de fleste bilkjøp er verditapet. Den nevnte undersøkelsen fra OFV viser at bilens verditap er omtrent 30% for brukte biler, og 50% for nye biler. Andre beregninger viser at en ny og noenlunde dyr bil kjøpt i dag, taper opp til 40% av verdien i løpet av kun tre år. Eier du bilen lenge nok, mister den nesten all verdi, og du sitter igjen med kun vrakpanten.
- Faste avgifter – Årsavgiften utgjør ikke det største innhogget i lommeboka, men er likevel på 2 820 kroner i året for biler inntil 7 500 kg (3 290 kroner for dieselbiler uten partikkelfilter). Har du elbil eller veteranbil slipper du unna med kun 455 kroner i årsavgift.
- Forsikring – Utgiftene til bilforsikring ligger normalt på cirka 10% av de totale kostnadene. Med gjennomsnittskostnadene per år i mente, betyr dette at det er vanlig å bruke inntil 10 000 kroner i året bare på forsikring. Det billigste du slipper unna med her, er dersom du kun har lovpålagt ansvarsforsikring, noe som vanligvis er aktuelt kun for de som har biler verdt mindre enn omtrent 50 000 kroner.
- Vedlikehold og service – Dekkskifte, olje, service, reparasjoner og annet vedlikehold utgjør omtrent 15% – 20% av de årlige kostnadene. Dette øker naturligvis desto mer vi bruker bilen, og spesielt om vi er uheldige og forårsaker skader.
- Bompenger og parkering – Gjennomsnittlig bruker norske bileiere 2,4% av totalkostnadene for bil på bompenger. De som bor i by bruker i tillegg betydelige summer på parkering, men her er variasjonene store.
- Drivstoff – OFVs beregninger viser at vi bruker omtrent 10% til 15% av det årlige totalbeløpet på drivstoff. Nyere biler bruker betydelig mindre enn eldre modeller, og kjøremønsteret har mye å si.
Skaff mest mulig egenkapital
Jo mer egenkapital du har når du kjøper bil, desto mer sparer du på rentekostnadene. Får du innsprøyting av midler underveis, for eksempel feriepenger, bonuser, arv eller lignende, kan dette brukes til å banke ned billånet.
Rask nedbetaling er ensbetydende med kraftige besparelser på rentekostnadene, men husk å alltid betale ned det dyreste lånet først (ikke betal på bilen om du også har forbrukslån eller skylder penger på kredittkortet)
Innhent også flere tilbud på finansiering av bilkjøpet. Se på totalkostnadene den dagen lånet er oppgjort, fremfor å henge deg opp i rentetallet. Mange finansieringsselskap har lokkerenter, men blir dyrere fordi de krever høye gebyrer.
Kjøp en populær bil
Sannsynligvis vil du selge bilen på et eller annet tidspunkt. Populære biler gir som regel bedre pris ved gjensalg, bedre betingelser ved innbytte, og er i tillegg enklere å få omsatt. Verditapet er som nevnt den største kostnaden for de fleste bileiere, og her kan du spare mye på å velge rett bil.
Det er også undersøkelser som viser at biler med alt for uvanlige farger, er vanskeligere å få solgt, selv om modellen og merket er populært. Biler med en god utstyrspakke selges lettere, men for mye dyrt utstyr betyr som regel at du ikke får igjen pengene.
Betal årsavgift i tide
Årsavgiften blir sannsynligvis innlemmet i den lovpålagte ansvarsforsikringen innen kort tid. Å spare på avgiften er ikke mulig, men du kan unngå utgifter ved å betale den i tide, og dermed slippe bøter og avskilting.
Ta det enkle vedlikeholdet selv
Du sparer tusenvis av kroner på å foreta småting som oljeskift, dekkskift og vask på egenhånd. Om du ikke evner eller gidder selv, vil du kanskje ha muligheten til å få hjelp til for eksempel dekkskifte, fra en pengelens ungdom som liker å mekke bil.
Servicen bør du imidlertid ikke droppe for å spare penger. En bil som har oppdatert servicehefte er langt lettere å selge (til bedre pris) enn en bil som er vanskjøttet.
Velg en gjerrig bil
Drivstoffkostnadene reduseres naturligvis dersom du kjøper en bil som er gjerrig. Tallene som oppgis i bilens dokumentasjon er ofte noe vel optimistiske, og du kan legge på 10% til 15% for å komme frem til rett svar. Dette gjelder imidlertid de fleste bilmerker.
Du betaler også langt mindre i avgifter på en ny bil dersom den forurenser lite, og det igjen henger nøye sammenheng med forbruket av drivstoff. Dette innvirker også på bruktbiler, da innkjøpsprisen er lavere (og dermed også prisen ved gjensalg) i utgangspunktet.
Spar penger på bensin
Husk at det er ofte mye billigere å fylle bensin på visse dager og tidspunkt enn andre. Bor du i nærheten av flere bensinstasjoner, lønner det seg nok å følge litt med på hvordan de konkurrerer i pris. Du kan også spare noen øre per liter ved å bruke riktig betalingsmiddel (medlemskort eller kredittkort med bensinrabatt).
Lær å kjøre økonomisk
Det finnes mange gode råd på nett om hvordan du kan kjøre økonomisk, og dermed spare penger på drivstoff, redusere slitasje, samt redusere miljøbelastningen du forårsaker med bilen din. Hovedtrekkene i rådene du vil finne er å kjøre med jevn fart, unngå unødvendige stopp, unngå mye unødvendig girskifte, ikke la bilen gå på tomgang, unngå å starte bilen når den er grisekald (bruk motorvarmer om vinteren), sørge for å ha riktig trykk i dekkene og unngå å kjøre med utstyr som takstativ og skibokser når du ikke trenger de.
Finn riktig forsikring
Det kan være mye penger å spare på å velge både rett forsikringsselskap og rett bilforsikring. Mange som bytter selskap opplever å spare tusenvis av kroner bare ved å ta en telefon, eller sende inn en forespørsel om tilbud på bilforsikring.
Samtidig er det viktig å ha rett type forsikring i forhold til hvilken bil man har, og i forhold til risiko. Sett deg også inn i bonussystemet dersom du har kasko eller delkasko. Du kan tape mange penger på å bruke forsikringen til å betale for småskader.
Vurder leiebil og drosje
Om du bruker bilen sjelden, for eksempel bare når du skal på hytta eller lignende, kan det hende du ville klart deg fint med å leie bil i stedet. Selv med lite kjøring kan det hende bilen koster deg 50 000 kroner i året, noe du kan bruke på drosje og leiebil i stedet, og sannsynligvis komme godt ut av det økonomisk.
Kjør sammen med andre
Om man har muligheten til det, er det slettes ingen dum idé å slå seg sammen med naboene sine når det gjelder bilbruk. Med litt planlegging og tilrettelegging kan man bytte på å være transportør til jobb, skole og barnehage. Faktisk blir det stadig vanligere at flere går sammen om å eie bil, men dette krever naturligvis at alle i sameiet er innstilte på godt samarbeid og naboskap.
Kjøp en sykkel og gode joggesko
Du sparer mye penger på å bruke bilen sjeldnere. Bruk sykkel eller et par gode sko til å komme deg på jobb, om det ikke er alt for lang reise. Da får du en helsegevinst med på kjøpet. Ellers vil mange ha en del igjen for å planlegge kjøringen bedre. Ta turen innom butikken, treninga, barnehagen og så videre, på vei til og fra noe annet, så unngår du ekstra kjørelengde.
Spare penger med en miljøvennlig bil?
Per i dag gir nok ikke en elbil de store besparelsene i kroner og øre, og i hvert fall ikke om du kjøper en Tesla eller Jaguar F-Pace. Teknologien her endrer seg såpass raskt at man foreløpig kan forvente større verditap med el-biler enn de som går på oljebasert drivstoff.
Teknologien i en ny elbil i dag, er til dels utdatert raskere enn en tilsvarende sammenligning mellom ny og gammel bensindreven bil. Gjensalget av el-biler kan forventes å være vanskeligere.
Du sparer på drivstoff og mindre vedlikehold, men verditapet spiser opp dette i mange tilfeller. Imidlertid vil nok denne forskjellen jevne seg ut ettersom teknologien i nye biler som går på elektrisitet, hydrogen, bioetanol og hybridbiler blir bedre.